Plats på Broholmskolan

För vem?
Broholmskolan är öppen för alla elever som enligt lag har rätt till utbildning i grundskolan.

Urvalsregler

Definition av syskon:
Till syskon räknas biologiskt hel- eller halvsyskon. Som syskon räknas också ett barn som är stadigvarande* hemmahörande i en familj där annat barn har plats på Broholmskolan.
*Stadigvarande, avser barn som är skrivet på adressen och bor alla skolans dagar i hemmet.

Broholmskolan i Lidköping
Förskolan i Lidköping
Förskolan i Lidköping har 40 platser fördelade på tre grupper, antagningar görs löpande när det blir lediga platser. Vi använder oss av följande urvalsregler:

1. Syskonförtur, vilket innebär att det redan finns ett syskon som går på förskolan i Lidköping.
  2. Syskonförtur för dem som har syskon i Broholmskolans F-klass eller grundskola.

F-klass i Lidköping
Broholmskolan i Lidköping har 36 platser per åldersgrupp och när det är fler sökande än det finns plats för använder vi oss av följande urvalsregler till F-klass:

1. Barn som går på förskolan Broholm i Lidköping.
  2. Syskonförtur, vilket innebär att det redan finns ett syskon som går på Broholmskolan F-9 i Lidköping eller på förskolan Broholm i Lidköping.

Grundskolan åk 1-6 i Lidköping
Broholmskolan i Lidköping har 36 platser per åldersgrupp och när det är fler sökande än det finns plats för använder vi oss av följande urvalsregler till grundskolan:

1. Elever som går i F-klass på Broholmskolan i Lidköping.

Grundskolan åk 7-9 i Lidköping
Broholmskolan i Lidköping har 36 platser per åldersgrupp på högstadiet. Följande urvalsregler gäller för en plats på högstadiet i Lidköping:

1. Elever som går i åk 6 på Broholmskolan i Lidköping.
  2. Elever som går i åk 6 på Broholmskolan i Jung.
  3. Syskonförtur, vilket innebär att det redan finns ett syskon som går på Broholmskolan F-9 i Lidköping eller på förskolan Broholm i Lidköping.

Broholmskolan i Jung
Förskolan i Jung

Förskolan i Jung har ca 40 platser fördelade på tre grupper, antagningar görs löpande när det blir lediga platser. Vi använder oss av följande urvalsregler:

1. Syskonförtur, vilket innebär att det redan finns ett syskon som går på förskolan i Jung, F-klass eller grundskolan i Jung.
  2. Geografisk närhet

F-klass i Jung
Broholmskolan i Jung har 18 platser per åldersgrupp och när det är fler sökande än det finns plats för använder vi oss av följande urvalsregler till F-klass:

1. Barn som går på förskolan Broholm i Jung.
  2. Syskonförtur, vilket innebär att det redan finns ett syskon som går på Broholmskolan F-5 i Jung eller på förskolan Broholm i Jung.
  3. Geografisk närhet.

Grundskolan i Jung
Broholmskolan i Jung har 18 platser per åldersgrupp och när det är fler sökande än det finns plats för använder vi oss av följande urvalsregler till grundskolan:

1. Elever som går i F-klass på Broholmskolan i Jung.
  3. Geografisk närhet

Anmälan
Från och med 1 januari 2017 får anmälan till F-klass och grundskola göras tidigast 1 januari året efter barnets födelseår.
Anmälan görs här:

Broholmskolan Lidköping